Stadsfiets

Stadsfietsen zijn fietsen waarmee je meestal korte afstanden aflegt naar school, werk of om boodschappen te doen. Onder de noemer stadsfiets vallen ook omafietsen, moederfietsen en de wat sportievere hybride fietsen. De stadsfiets is de meest verkochte fiets in Nederland.

Stadsfiets kenmerken

  1. Simpel
  2. Voor dagelijks gebruik (naar school, werk en in de stad)
  3. Nu: groot comfort
  4. Prijzen beginnen bij ongeveer 250 euro
  5. Beperkt in onderhoud
  6. Dichte of half open kettingkast
  7. Bij keuze voor versnellingen: 3 tot 8 versnellingen
  8. Terugtraprem en/of handrem
  9. Geschikt voor bevestiging van kinderzitjes voor en achter
  10. Frame van staal, fiets is daardoor goed stevig en kan tegen een stootje
  11. Fietst relatief zwaar, daardoor minder geschikt als je in een flat woont.

Stadsfietsen zijn er in damesfietsen, herenfietsen en unisexfietsen. Het verschil tussen damesfietsen en herenfietsen zit vooral in de horizontale stang op de herenfiets die bij de damesfiets ontbreekt. Sommige stadsfietsen zijn ook als unisexmodel leverbaar. Deze heeft geen stang in het midden van het frame, maar vaak wat lager, zodat ook dames er gemakkelijk op kunnen stappen. Verder hebben unisexfietsen vaak een extra lage instap. De maat van een unisexframe is meestal 54 cm. Het voordeel van dit model stadsfiets is dat je met je partner één fiets kunt delen.

Herman Visser, communicatiemanager van het 100 jaar oude merk Batavus heeft ooit eens de reden verteld waarom (volgens Batavus) de herenfiets een stang heeft: “Wij Nederlanders fietsen al sinds de 19e eeuw, aanvankelijk een recht dat uitsluitend voorbehouden was aan het mannelijke deel van de bevolking. Vrouwen droegen immers rokken en als je daarmee ging fietsen, kreeg je al gauw een onzedelijk tafereel. De fiets veranderde in de beginjaren in rap tempo van uiterlijk. Het houten staartdeel evolueerde tot de huidige stang. In het prille begin van de fietsindustrie was die stang een noodzakelijk ‘kwaad’ om het frame van het (heren)rijwiel extra stevigheid te geven. Met de voortschrijdende emancipatie werd de roep om een damesfiets luider. Nog steeds zaten de vrouwen met die onhandige rokken en japonnen, dus kwam er een model zonder stang om het opstappen voor de dames zo makkelijk mogelijk te maken. Over de unisexfietsen zegt Visser:  “Heren passen zich nu eenmaal wat gemakkelijker aan.”

Stadsfiets damesfiets

Vooral bij de stadsfietsen zie je een duidelijk onderscheid tussen de damesfietsen en de herenfietsen. Behalve de hierboven genoemde verschillen in het model zelf (de horizontale stang bij de herenfiets) is er nog een verschil tussen het dames- en herenmodel. Dat verschil zit in het zadel. Zadels voor damesfietsen zijn wat breder dan voor herenfietsen. De meest bekende en meest verkochte stadsfietsen in Nederland zijn de Batavus damesfietsen (klassiek model stadsfiets: Mambo) en Gazelle damesfietsen (klassiek model stadsfiets: Chamonix). Informatie over de Gazelle damesfietsen vindt u op de pagina Gazelle fietsen en over de Batavus op de pagina Batavus fietsen.

Stadsfiets herenfietsen

gazelle-chamonix

De stang voor een herenfiets was vroeger noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het frame stevig genoeg was. Nu is dat niet meer nodig. De stang bij de herenfiets is wel blijven bestaan, zeker bij de stadsfietsen. Voor een stadsfiets is er geen verschil binnen een model tussen een damesfiets en een herenfiets (behalve de hier aangegeven verschillen). Ook bij de herenfietsen zijn de merken Batavus en Gazelle het meest bekend en zie je dezelfde topmodellen terug: Batavus Mambo en Gazelle Chamonix. Meer informatie over Batavus herenfietsen kun je vinden op de pagina Batavus fietsen en voor Gazelle herenfietsen op de pagina Gazelle fietsen.

Unisexfietsen

batavus-personal-bikeDeze stadsfietsen zijn met name in gebruik bij postbezorgers, vanwege de lage instap en de stevigheid van de fiets.  Een goed voorbeeld van een unisexfiets is de Batavus Personal Bike, ook leverbaar in de Batavus Personal Bike Delivery. Grappig bij deze fiets is de horizontale stang die toch nog aanwezig is onderaan, al is hij dan uiterst kort.