Ligfietsen wielen

Tweewieler of driewieler

Ligfiets bovenstuurHet eerste verschil qua wielen zit in het aantal wielen wat op de ligfiets zit. Er zijn ligfietsen met twee wielen en met driewielen (vaak trikes genoemd). Het voordeel van de driewielers ten opzichte van de tweewielers zit hem met name in het evenwicht en in de extra bagageplek die je eventueel achter de zitting van de fiets hebt in de vorm van een mand. Het nadeel van de trikes ten opzichte van de tweewielers is de hogere prijs voor aanschaf en de extra breedte. De meeste verkochte ligfietsen zijn de ligfietsen op twee wielen.

Wielmaten

challenge-trikeDe tweewielers onder de ligfietsen hebben vaak twee wielen met een verschillende diameter. De meest gebruikte wielmaat is 20 inch voor het voorwiel en 28 inch voor het achterwiel, maar ook 26 inch voor het achterwiel komt regelmatig voor.  Een andere regelmatig voorkomende versie is een ligfiets met twee wielen van 20 inch.

Minder frequent zie je ligfietsen met twee wielen van 28 inch. Deze worden met name gebruikt voor de hoge racer (highracer). Meer hierover in Soorten ligfietsen.

Afstand tussen de wielen

De afstand tussen de wielen wordt ook wel wielbasis genoemd. Ook hiervan zijn diverse variaties mogelijk. Een fiets met een korte wielbasis (oftewel de wielen zitten redelijk dicht bij elkaar) is erg wendbaar. Dit heeft vooral in de stad grote voordelen. Nadeel van deze wielbasis is, dat hij vrij nerveus stuurt, wat op de lange afstand niet zo prettig rijdt.

De variant met een langere afstand tussen de wielen (de lange wielbasis) is wat minder wendbaar, maar stuurt heel wat rustiger.

Aandrijving wielen

Aandrijving van de wielen kan via twee manieren plaatsvinden: op het achterwiel of op het voorwiel.

Voorwielaandrijving

Voordeel van voorwielaandrijving is dat de ketting vrij kort kan zijn. Voor voorwielaandrijving zijn twee oplossingen bedacht. Het meest voorkomend is de torderende ketting. Er zijn weinig ligfietsen te koop met deze oplossing.

Een andere mogelijkheid is het kantelknik mechanisme. Deze is met name bekend van de ‘Flevo’ fiets. Dit is de meest bekende Nederlandse ligfiets. Het kantelknik mechanisme houdt in dat je stuurt met je benen. Overigens is deze fiets naast de meest bekende ook de meeste lastige ligfiets om op te gaan rijden. Hij is dan ook vrijwel niet te huur. De manier van besturen maakt wel dat de fiets zeer geschikt is mensen met een lichamelijke handicap.

Achterwielaandrijving

Achterwielaandrijving is de meest bekende vorm van aandrijving die voor ligfietsen wordt gebruikt. Een groot voordeel van deze aandrijving is dat de fiets bijvoorbeeld op steile hellingen een betere grip heeft dan fietsen met voorwielaandrijving. Daarnaast loopt de ketting minder schuin ten opzichte van de tandwielen. De ketting loopt via het crankstel onder het zitje door naar het achterwiel. Hij is daardoor ook zeer lang. De ketting die gebruikt is bij achterwielaandrijving is bijna drie keer zo lang als een normale ketting. Dit heeft als voordeel dat als je een derailleurversnelling op je fiets hebt zitten, je ook meer versnellingen tot je beschikking hebt. Zorg er wel altijd voor dat je ketting schoon en goed gesmeerd is, zodat hij goed en soepel blijft lopen. Verder is het belangrijk dat de ketting zo recht mogelijk loopt. Het voorwiel bestuur je als je achterwielaandrijving hebt met een onder- of bovenstuur. Fietsen met een dergelijke aandrijving zijn meestal wat makkelijker om mee te starten.

Banden

Het lijkt wat overbodig om informatie over fietsbanden op te nemen. Toch is het wel belangrijk dat je bij een ligfiets een aantal punten in de gaten houdt bij de aanschaf van banden:

  • kleine wielen krijgen grotere klappen te verduren dan grote wielen. Het beste kun je de banden van de kleine wielen dan ook goed hard oppompen.
  • een flink profiel op een band van een ligfiets is niet echt nodig, tenzij je veel over ruw terrein fietst.
  • let op de maataanduiding op de band.